V poměrně příjemném prvomájovém dni jsme se nakonec se psem vydali do Nymburka. Už dlouho jsem si chtěla město v klidu prohlídnout a projít i v jiných částech než je samotné centrum, tak dneska se to docela hodilo.
Autobusem jsme v pohodě dorazili na konečnou u hlavního nádraží. Odtud jsme se vydali k místním pamětihodnostem (a keškám). Jako první zajímavou stavbu jsme míjeli zdejší gymnázium. Jak už jsem si v Mladé Boleslavi i Příbrami všimla, tahle regionální centra mají vždycky překvapivě monumentální (a taky četné) budovy škol z období konce mocnářství nebo možná i první republiky. Je vidět, že to byla centra vzdělanosti, školy byly důležité a mocné instituce a tomu odpovídaly i jejich budovy. Jo, to byly časy...
Jde o architektonicky velmi významnou funkcionalistickou budovu postavenou roku 1931 podle projektu architekta Jana Šebánka. Je slavná hlavně kvůli svému kubistickému vzhledu a zčásti dochovanému interiéru.
Vilu si nechal postavit přednosta nymburské plicní kliniky MUDr. František Löwit, který měl v domě i ordinaci, ve které vykonával praxi až do roku 1939. Do roku 1942 tu jako Žid mohl léčit alespoň židovské pacienty, pak byl ale zatčen a odvezen do Terezína, kde působil v místní nemocnici. V září roku 1944 nastoupil do transportu do Osvětimi, odkud se už nevrátil. Jeho manželka a dcerou se celou válku ukrývaly a přežily. Po komunistickém převratu mohly ale obývat jenom přízemí domu, ordinace sloužila pro Ústav národního zdraví a Místní národní výbor.
Kostel sv. Jiljí je vzácná ukázka gotické cihlové architektury. O jeho vzniku nejsou dochované prameny, ale předpokládá se, že byl založen ve 13. století, ve stejné době jako samotné město. Trojlodní bazilika s dlouhým chórem a věží v průčelí byla původně zasvěcena sv. Mikuláši, během třicetileté války byl kostel zasvěcen sv. Jiljí.
Nejdřív jsme podešli železobetonový most z roku 1912, který nahradil původní dřevěný most. Navrhl ho architekt František Roith a má bohatou pozdně secesní výzdobu. O kus dál zdárně pokračuje stavba lávky pro pěší, která musela být stržena kvůli špatnému technickému stavu. Když jsme tu byli posledně, ještě místo mostu jezdil přívoz a stavba se teprve plánovala. O kus dál se staví ještě další most, ale spíš to bude nájezd na lávku.
Nedaleko nádraží mě ještě zaujal park V Kolonii. Okolní domy jsou pozůstatkem rozsáhlé úřednické a dělnické železniční kolonie. Tento unikátní architektonický komplex vznikl v letech 1872-76 podle návrhu architekta Carla Schlimpa v souvislosti s Rakouskou severozápadní dráhou (Nymburk byl v té době významným železničním uzlem). Kromě drážního inspektorátu, centrální dílny a výtopny tu vznikla i obytná čtvrť s náměstím, domky a bytovými domy.
Severozápadní dráha ale ztrácela na významu (samozřejmě po zániku Rakouska-Uherska), domy přešly pod městský výbor a ztratily vazbu na železnici. Počátkem 70. let byla skoro celá Kolonie zbourána, zůstaly jen inspektorské domky a výpravní budova.
Nymburk mě příjemně překvapil, nejvíc se mi líbilo krematorium a pravěká mohyla, ta mě nadchla.
OdpovědětVymazat