V mrazivém dni jsme se vydali z Liběchova směrem na Želízy k Čertovým hlavám a potom k dalším skulpturám Václava Levého.
Václav Levý přišel na liběchovský zámek jako kuchař kolem roku 1840. Tehdy také započal v okolních lesích své mistrovské dílo. Rozmanitost tvarů pískovcových skal byla pro nadaného mladíka velkou inspirací. Jeho silný temperament a divoká fantazie spolu s velkým nadáním dala vzniknout nejrozsáhlejšímu tuzemskému sochařskému dílu ve volné přírodě.
Duchovním otcem díla se stal P. František Matouš Klácel. V polovině čtyřicátých let 19. století, krátce poté, co byl pro své svobodomyslné názory zbaven pedagogického místa na brněnském filozofickém ústavu, nalezl útočiště na liběchovském zámku, venkovském sídle vzdělaného a pokrokově smýšlejícího Antonína Veitha. Václavu Levému, který zde tou dobou rovněž pobýval, se Klácel stal přítelem i učitelem.
Jeho rozpravy o historii, umění a vlastenectví ovlivnily mladého sochaře a inspirovaly jej při tvorbě Blaníku a Klácelky, které jsme navštívili jako první.
Blaník prostřednictvím husitské symboliky odkazuje k slavné historii národa. Současně oživuje pověst o spících blanických rytířích, kteří se probudí a vyjedou své zemi na pomoc, až jí bude nejhůř. Soubor tvoří celkem tři sochy. Dvě z nich představují mužské postavy v nadživotní velikosti, oblečené v rytířské zbroji. Nacházejí se vlevo od vstupu, chráněného ozdobnou mříží. První z nich znázorňuje Jana Žižku z Trocnova, druhá Prokopa Holého. Třetí figurou Blaníku je na trůně sedící Zdeněk Zásmucký, mytický vůdce blanických vojsk, jeho socha je umístěna vpravo od vstupu do areálu. V protější části pískovcového masivu jsou vytesány tři postavy trpaslíků u kovadliny, kteří kují zbraně pro husitské bojovníky.
O kousek dál už jsou Čertovy hlavy-Skalní reliéfy vysoké téměř 10 m jsou největší skalní skulpturou v Čechách. Co bylo pro mladého sochaře inspirací se už asi nedozvíme, existuje o tom ale řada dohadů.
drak na plotě cestou do Želíz |
Po žluté značce jsme pak došli ke kapli sv. Máří Magdalény na protější straně údolí. Kaple byla vytesaná ve skále v letech 1840-1845 také sochařem Václavem Levým. Uvnitř ji zdobí reliéf napodobující exotickou vegetaci. Nad vchodem je zvenčí vytesána nika, původně určená pro obraz světice. Název kaple má symbolický význam- legenda o Marii Magdalské praví, že po ukřižování Krista musela opustit Izrael a našla útočiště v opuštěné jeskyni v Provensálsku, kde strávila třicet let svého života jako poustevnice.
Nedaleko se nachází další reliéfy. Ústředním motivem Harfenice je socha sedící ženy s hudebním nástrojem u nohou. Dál po obvodu skály pokračuje řada obřích reliéfů – obličejů pokřivených do roztodivných grimas. Nelze vyloučit, že zde Václav Levý zkoušel svůj um ještě před tím, než začal na jiném místě tesat do skal Čertovy hlavy.
Stejně jako v případě kapličky sv. Máří Magdaleny a Harfenice je také autorství nedalekého Hada připisované Václavu Levému pouze pravděpodobné.
Od Hada jsme (trochu netradičně) zamířili po žluté značce směrem na Štětí a zastavili se u jeskyně Mordloch a skály Sedm chlebů.
Mordloch je vytesaná jeskyně, která bývala prý obydlena loupežníky, od nich je také odvozen její název (v překladu vražedná díra).
m_r_a_z_i_v_o |
Žádné komentáře:
Okomentovat