středa 7. července 2021

Rolava, Bublava a výlet do Nových Hamrů

Cílem úterního výletu byla lanovka na Bublavě. Kdysi dávno jsme tu strávili velikonoce a pamatuju si pěknou rozhlednu s chatou na kopci. 

Z Horní Blatné jsme to vzali přes Jelení a bývalý důl Rolava neboli Sauersack. Jde o pozůstatky cínového dolu, v širším okolí tohoto místa se rýžovala cínová ruda už od 14. století. Hornická aktivita v okolí Rolavy a Jelení vrcholila v 16. století. Za 2. světové války byla u Jelení vyhloubena šachta do hloubky 175 m a vyraženo v pěti patrech 14 kilometrů chodeb. Ve zdejší továrně využívali nacisté za války k práci vězně z nedalekého zajateckého tábora. 

Bohužel, místo je v posledních letech čím dál tím známější (taky třeba kvůli televiznímu seriálu Rapl), turisti se sem jen hrnou, což stavu objektu a bezpečnosti lidí zrovna moc neprospívá

více třeba zde článek z irozhlasu







Docela výhoda bylo, že ráno jsme měli celý areál skoro pro sebe, takže to bylo o mnoho lepší než jsem si pamatovala z minula, kdy to tu vypadalo jako na nějaké atrakci z pouti. Areál jsme si stejně jenom v rychlosti prohlédli, vyfotili a pokračovali na Bublavu.

Zaparkovali jsme na parkovišti na Olověném vrchu a přemýšleli, jak je zdejší areál vůbec zorganizovaný, když je parkoviště i prodej jízdenek na lanovku skoro na vrcholu kopce. Pak jsme ale od paní v občerstvení, kde byla zároveň i pokladna, zjistili, že lístky na lanovku se dají koupit i dole u nástupu, to nás trochu uklidnilo.


Sešli jsme tedy po sjezdovce dolů a udělali si takový menší procházkový okruh po cestách a cyklostezce v Přírodním parku Přebuz. Potom jsme došli ke spodní stanici lanovky a v klidu dojeli nahoru. Zdejší skiareál v létě zjevně moc nežije, viděli jsme tu asi tak pět cyklistů, chata s rozhlednou na kopci jsou úplně opuštěné a v občerstvení jsme byli jediní hosté. 



Turistická chata s dřevem obloženou vyhlídkovou věží nabízí svou pohostinnost od roku 1933. Za 2. světové války chata sloužila jako dětský domov, po jejím skončení do r. 1961 jako vojenská hláska. Teď už teda ani to.


pohled na obec Bublava ze sjezdovek

Celou noc na středu intenzivně pršelo, ovšem ráno tak nějak postupně přestalo. Rozhodla jsem se to teda risknout a vydala se na asi nejdelší výlet z celého týdne. Vlakem jsem dojela do stanice Nejdek Oldřichov a odtud se po cyklostezce vydala do Nových Hamrů.

Nedaleko další "lesní" vlakové zastávky Nejdek- Sejfy jsem se zastavila u pomníku věnovaném (překvapivě) Františkovi Palackému. Těžko říct proč tady, že by sem jezdil? :-) Hned za pomníkem je samoobslužné občerstvení, tak snad bude fungovat tak, jak má...




Budka stanice Nejdek- Sejfy ukrývala překvapivý obsah :-)



Cesta po cyklostezce byla celkem v pohodě, sice po asfaltu, ale zase bez kaluží a mokré trávy. Občas to vypadalo, že vyleze i sluníčko, občas jsem šla v mraku, výhledy teda žádné, ale aspoň nepršelo. Došla jsem až do Nových Hamrů, stále podél železniční trati.



centrum Nových Hamrů

Dál jsem pokračovala po žluté turistické značce do Horních Hamrů a odbočila z ní k vyhlídce nad kapličkou s lavičkou jako dělanou na svačinu.

výhledy od lavičky

Dál cesta vedla na rozcestí Perninský vrch a Schuppenova cesta nad Perninkem. Tam jsem uhnula na zelenou. Z rozcestí Dolovina se otevřel pěkný výhled na Plešivec.



Nedaleko odtud je opravená kaple Panny Marie z 2. poloviny 19. století a neopravená stará německá vodárna z roku 1912.



Cestou proměněnou v potok a posléze bažinu a potom po mokré louce jsem došla na okraj Horní Blatné.


V Blatné jsem navštívila místní hospodu a pak se vydala na poslední úsek cesty. Šla jsem po tzv. Vrchové cestě ke kapli a pak už pořád z kopce do Stráně.


pohled na Blatenský vrch z Vrchové cesty



pohled přes louky na Stráň směrem k Potůčkům

Ke svému velkému překvapení jsem za celý den vůbec nezmokla. A že to dlouhou dobu vypadalo dost nahnutě...

Žádné komentáře:

Okomentovat