pátek 18. srpna 2017

Zákupy, opět Peklo, Holany a cesta do Starých Splavů

Minulý víkend jsme sjeli kousek Ploučnice, ale z toho teda (radši) žádné fotky nemám. Potom jsme se jenom krátce prošli po Zákupech, což bylo ovšem pěkné a vzniklo tam i pár fotek.
Zámek v Zákupech vznikl v polovině 16. století na místě gotické tvrze, zažil ale řadu přestaveb. V roce 1848 se barokní zámek stal občasným sídlem císařské rodiny, za jejíž éry byl vyzdoben nástěnnými malbami z díla malíře Josefa Navrátila.

V příkopě tam mají medvěda, který ale asi ve vedru někam zalezl, tak jsme ho vůbec neviděli.
Přírodně krajinářský park z 19. století je dost velký (6,5 ha) s východní částí upravenou ve stylu terasovité zahrady italského typu. Opěrné zdi tvoří mužské a ženské polopostavy nesoucí římsu a výklenky s texturou skály. Pěkné, leč zchátralé..

Nedaleko zámku se nachází bývalý Kapucínský klášter, který byl v roce 1950 zrušen. Je sice kulturní památkou, ale moc to na to nevypadá. Zepředu působí jenom jako zchátralá budova, ale z boku je vidět, že je úplně zničený, střechy propadlé..
Jenom most na cestě vedoucí ke klášteru je pěkně opravený.

Na náměstí nás zaujal obecní úřad a Morový sloup s Nejsvětější Trojicí z roku 1708.

Následující víkend jsme se vydali zase do okolí České Lípy, a to dokonce na dvoudenní putování. Z Lípy jsme vyrazili klasicky po červené značce do Pekla. Tam už jsem poslední dobou byla tolikrát, že jsem ani nefotila. Navíc nebylo moc pěkně- dost tma a vlhko, skoro to vypadalo na déšť, ale v sobotu nakonec nepršelo vůbec.

zámek v Zahrádkách, stále bez střechy
Prošli jsme Zahrádkama, prohlédli si i pár skalních bytů a pustili se do Valdštejnské aleje. Valdštejnská lipová alej byla založena v 17. století z popudu Albrechta z Valdštejna. Minule, když jsme tu procházeli, bylo okolí zavřené kvůli padajícím stromům. Teď už to bylo (snad) v pořádku, tak jsme kromě aleje zabrousili i do Bažantnice.

V Bažantnici se nachází zpustlá zřícenina Zahrádeckého letohrádku, působí docela strašidelně. Stavba pravděpodobně sloužila jako zázemí při lovech a podobných akcích, od roku 1945 ale chátrá.

Kousek za Bažantnicí jsme odbočili z modré značky a došli k hrádku Jiljov. Je ze 14. století, naposledy ho vlastnili Berkové z Dubé, ale kolem roku 1550 už byl pustý. Hrádek mě docela překvapil, protože si nevzpomínám, že bych tu někdy byla, ačkoliv kolem po značce jsem musela jít fakt hodněkrát. Navíc je moc pěkný, vytesané schody, chodba, věž.

O kousek dál už značka vchází do Holan. V hospodě jsme si dali kafe a pokračovali k rybníku. Nebylo ještě tolik hodin, ale panovala tam skoro večerní atmosféra :-)

Po ubytování v sympatickém kempu u Milčanského rybníka jsme se vydali ještě kousek k dalším rybníkům. První zastávka byla u oblíveného Vítkovce.

U Dolanského rybníka jsme se stavili u soch

a vyfotili kamenný mostek u Mlýnského rybníka

U Dolanského rybníka jsme minuli křížek, kterého jsme si tam všimli už minule. Tentokrát jsme se ale díky nedaleké keši dozvěděli, že připomíná tragickou událost z celkem nedávné doby- v roce 2009 tu čtrnáctiletý skaut zachránil mladší děti při bouřce z rybníka a po cestě pro pomoc na něj spadl strom.

Nocleh v kempu byl docela dobrodružný, inu sobotní noc, tak to tam žilo, hrála country kapela a všichni si to chtěli náležitě užít. Ale tak přežili jsme to, ráno se udělalo krásně, tak jsme posnídali na zahrádce na slunci a vydali se na další cestu.

Cesta zpátky kolem Holanského rybníka jsem udělala stejnou fotku jako včera, ale už to působilo o dost optomističtěji

Po modré značce a po neznačené cestě jsme zamířili k červené značce, na rozcestí U Borku jsme míjeli sochu sv. Jana Nepomuckého.

začaly se objevovat hezké výhledy na Spící pannu a Dlouhý vrch

Červená značka cestou do Jestřebí prochází Dlouhým dolem kolem Pruského kamene, je to tam takové stranou, bez lidí, ale moc pěkné.

Dál jsme už prošli do Jestřebí, kde se už zatáhlo a občas spadlo i pár kapek. Potom se cesta klikatila nahoru a dolu k Braniborské jeskyni a dolů do Starých Splavů. Nejpěknější kus cesty roklí byl ale zavřený, tak jsme to museli obejít.  Ve Splavech bylo vidět, že je to turistické středisko orientované minimálně na pražskou klientelu, ale přesto jsme byli docela rádi, že už jsme tam :-)