čtvrtek 5. srpna 2021

Uherské Hradiště non-stop v dešti

Tak čtvrtek byl za dlouhou dobu nejdeštivější den asi v celé ČR. Zvláště na jihovýchodě Moravy hrozily až povodně...

No, povodeň jsem naštěstí nezažila, ale deštík to byl pěkný a hlavně hodně vytrvalý. Ono s tím deštníkem jde chodit, ale tak po dvou, třech hodinách to člověka přeci jen přestane bavit...  Nakonec se to dalo, ale o moc déle jsem to stejně nevydržela...

Trasu jsem začala poblíž nádraží v areálu místní (ne moc pěkné) nemocnice, kde jsem si prohlédla starý vodojem z roku 1917. Teď už je mimo provoz, ale v roce 1968 při rekonstrukci našli ve věžičce kovové pouzdro se vzkazem pro budoucí generace. V něm dělníci popisují, jak byla stavba složitá, kolik co stálo a jaká byla mzda nádeníka. Tenkrát pracovníci vodohospodářské správy pouzdro vrátili na místo a dali do něj ještě mimořádná vydání Slovácké jiskry, kde jsou lidé vyzýváni, aby odřekli předplatné Rudého práva. Obě pouzdra byla znovu objevena v roce 2002, spletitý příběh :-)


Od vodojemu jsem se vydala k řece Moravě, v dešti se zvednutou hladinou vypadala celkem impozantně.


Přešla jsem přes řeku po chatrném železničním mostě a vedle hřbitovního kostela sv. Michaela Archanděla se zvonicí si prohlédla základy sídla velkomoravských velmožů, to jsou teda věci.





Přes Moravu a Baťův kanál jsem pak přešla zpátky do centra. Kolem Františkánského kláštera z 15. století jsem prošla k bývalé neorománské synagoze, ve které je teď knihovna.


ústí Baťova kanálu do Moravy


Františkánský klášter s kostelem Zvěstování Panny Marie je z 15. století


Při procházení po městě jsem nedaleko narazila na pěknou sochu cyklistky. Jedná se o dílo sochaře Jiřího Vlacha z roku 1987. Hodí se sem dokonale, protože na jižní Moravě se na kole jezdí fakt dost.


Přes Mariánské náměstí s morovým sloupem, Zelný trh a litinovou kašnou a Masarykovo náměstí s kostelem sv. Františka Xaverského jsem pak už zamířila k nádraží.

Morový sloup z 18 století na Mariánském náměstí

na vedlejším Zelném trhu se nachází litinová kašna vyrobená v blanenských slévárnách ve 2. pol. 19 století

kostel sv. Františka Xaverského na Masarykově náměstí je součástí bývalého komplexu jezuitského kláštera

Za kostelem se nachází zbytek jezuitské zahrady s Matyášovou bránou, která je pozůstatkem původního opevnění města.



Poslední, co mě na deštivé návštěvě Hradiště zaujalo bylo místní nádraží. Bylo vyhlášeno nejkrásnějším nádražím roku 2011 a je fakt pěkné, v takovém lidovém duchu :-)



Žádné komentáře:

Okomentovat