Na červnovou dovolenou v Portugalsku jsem se těšila už asi tak od ledna. Když nastal den D, letěli jsme nejdřív do Bergama a odtud potom do Lisabonu. Cesta byla celkem v pohodě, i když trochu dlouhá. V Lisabonu se konala série slavností, která měla za následek noční hluk celou dobu pobytu. Silný zdroj hluku byl zjevně i blízko našeho ubytování. No, moc spát se nedalo, ale kvůli spánku jsme tam taky nejeli :-)
v metru cestou z letiště |
lisabonské metro |
"naše" ulice s krásným přikladem použití azulejos |
vypadá to jako oceán, má to vlny a slanou vodu jako oceán... ale je to řeka Tajo |
První byla vyhlídka Miradouro de Santa Luzia s kvetoucími stromy.
Uličkama jsme pak došli ke klášteru a kostelu Sao Vicente de Fora. Původně románský komplex budov byl založen roku 1147 jako augustiniánský klášter králem Alfonsem I. Ležel mimo městské hradby a byl zasvěcen svatému Vincenci ze Zaragozy, patronovi Lisabonu. Svou dnešní podobu získal kostel i klášter za panování Filipa II. Španělského.
O kousek dál jsme došli k baroknímu kostelu sv. Engrácie. Stavba kostela byla zahájena v 17. století, ale dokončena až ve 20. století. Roku 1916 byl kostel vyhlášen Národním panteonem.
Nejznámější tramvaj kousek pod katedrálou. bývá narvaná a my jsme s ní nakonec nejeli... |
Lisabon je kromě památek a výhledů pro turisty atraktivní hlavně kvůli nejrůznějším lanovkám, které pomáhají překonávat poměrně prudké kopce, na kterých se město rozkládá. První lanovku, kterou jsme potkali byla Ascensor de Glória (neboli Výtah Slávy). Ta svou konstrukcí nejvíc připomíná lanovku na Petřín. Překonává 265 metrů a jezdí tu od roku 1885. Tehdy se ovšem jednalo o parovodní systém a elektrický pohon zde byl použit až o téměř třicet let později. Až do konce 19. století bylo osvětlení uvnitř vozu zajištěno pouze svíčkami. Výtah se postupně stal natolik slavným, že se na jeho počest a po jeho trati konaly cyklistické závody a v roce 1987 o něm byla dokonce nazpívána skladba, která se následně stala celoportugalským hitem.
výhled z horní partie výtahu |
Po vystoupání výtahem Justa jsme si samozřejmě nemohli nechat ujít klášter karmelitánů (Convento do Carmo), který se nachází o pár metrů dál. Centrem gotického klášterního komplexu byl kostel Igreja do Carmo, svého času jeden z nejvýznamnějších lisabonských kostelů. Konec kláštera přinesl rok 1755 a ničivé zemětřesení, díky kterému skončil celý klášter v troskách a už nikdy nebyl obnoven. Sice zde proběhly drobné úpravy na konci 18. století a pozdější částečná neogotická rekonstrukce jednoho z křídel, ale i ta byla brzy ukončena. Rekonstruovány tak byly pouze pilíře a oblouky někdejších chrámových lodí.
Po prohlídce kláštera jsme se vydali na další lanovku- Ascensor do Lavra byl uveden do provozu v roce 1884. Systém jejího fungování byl trochu jiný: podél dvou samostatných kolejí se nacházely žlábky, do kterých zapadala ozubená kola obou vozů, napojených na lano umístěné v drážce. Pohyb umožňovalo napájení vody do kanistrů umístěných ve vozech v horní stanici. Při odblokování brzd pak jeden vůz o větší hmotnosti sestupoval dolů, zatímco druhý, lehčí, současně stoupal nahoru (tzv. Riggenbachův vodní systém převahy). Každá kabina mohla najednou svézt maximálně 24 osob a kromě ručních brzd existoval i automatický systém, který při poškození či přetržení lana okamžitě ozubené kolo zablokoval. V roce 1915 došlo ale také k elektrifikaci trati.
tady je to trochu stranou, tak nebyl provoz takový |
Druhý den večer jsme ještě využili celodenní jízdenky na MHD a vydali se k bazilice Estrela. Celá čtvrť Estrela je překvapivě pěkná a i když to není úplné centrum, řada malebných zákoutí a uliček se nachází i tady.
výhledy jsou odtud parádní |
Po návštěvě hradu jsme se ještě chvíli potloukali uličkami starého města a pak už nezbývalo než opustit Lisabon a vydat se do Porta.
Náš autobus odjížděl od nádraží Oriente, měli jsme docela dost času (a to jsme ještě netušili, že budeme mít hodinu zpoždění kvůli rozbitému autobusu), tak jsme se ještě koukli kolem. Okolí nádraží je překvapivě pěkné, hned před ním je atletická arena, která je největší v Portugalsku a jedna z největších v Evropě (kapacita 20 tis. diváků). Stadion byl vystavěn kvůli Expu 98, což připomíná i vedlejší promenáda s vlajkami všech zúčastněných států (českou jsme nemohli najít, ale určitě tam někde je).
vzadu lanovka podél řeky |
Žádné komentáře:
Okomentovat